Justitiekanslern söker en administrativ chef

Justitiekanslern söker en administrativ chef

Vill du driva och utveckla den administrativa funktionen hos Justitiekanslern?

Justitiekanslern är en myndighet under regeringen som i olika sammanhang företräder staten inom det rättsliga området. Justitiekanslern har sina lokaler på Riddarholmen i Stockholm. En närmare presentation av myndigheten finns på Justitiekanslerns webbplats, www.jk.se

Myndigheten har idag närmare 50 anställda, varav de flesta är jurister. På den administrativa enheten arbetar åtta personer. Arbetet där leds idag av en kanslichef. Den administrativa enheten sköter myndighetens administration inklusive registratur och arkiv.

För att möta ett behov av att driva och utveckla den administrativa funktionen har justitiekanslern inrättat en ny anställning som administrativ chef.

Vad ska den administrativa chefen göra?

Den administrative chefen ska under kanslichefen svara för den administrativa funktionen på myndigheten. Detta innebär att Du ska leda arbetet och ha personalansvar för de anställda på administrativa enheten. Du ska löpande följa upp och kvalitetssäkra men också utveckla det administrativa arbetet. Du svarar bland annat för ekonomi-, personal- och lokalfrågor. Du ska också svara för myndighetens avtal och upphandlingar samt för kontakterna med andra myndigheter och fackliga organisationer. Samtidigt får Du vara beredd på att vid behov hjälpa till med på en administrativ enhet vanligen förekommande göromål.

Dina kvalifikationer

Det är ett mycket brett område som den administrativa chefen ska svara för. Men det är samtidigt en anställning som erbjuder möjligheter att utveckla en administrativ verksamhet.

Vi söker därför Dig som

  • har en relevant akademisk examen inom ekonomi, statsvetenskap, juridik eller motsvarande,
  • har erfarenhet av och intresse för administration och förvaltning, inbegripet frågor om verksamhetsstyrning,
  • har insikt i de regelverk som tillämpas i en administrativ verksamhet,
  • har mycket god muntlig och skriftlig framställningsförmåga.

Vi ser det som meriterande om Du har arbetat som administratör inom offentlig verksamhet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper

Vi förutsätter att Du är en engagerad och målmedveten person med en mycket god samarbetsförmåga. Som företrädare för Justitiekanslern krävs också en förmåga för att skapa förtroende för Din person och den myndighet Du representerar. Du ska ha förmåga att entusiasmera Dina medarbetare. Du är tydlig i din kommunikation men samtidigt lyhörd. Du ska kunna initiera och delta i förändringsprocesser. Du ska ha lätt för att fatta beslut men också kunna verkställa beslut som andra har fattat. Du ska vara strukturerad och kunna hålla ordning samtidigt som Du kan hantera flera uppgifter samtidigt. Viktiga egenskaper överlag är en hög grad av självständighet, noggrannhet och flexibilitet.

Anställningsvillkor

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med en sex månaders provanställning.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att vi kommer att göra en säkerhetsprövning. Du behöver därför vara svensk medborgare.

Tester kan förekomma under rekryteringsprocessen.

Vi tillämpar förtroendearbetstid och individuell lönesättning.

På vår webbplats www.jk.se finns information om hur vi behandlar personuppgifter.

Kontaktpersoner

Ytterligare upplysningar om anställningen lämnas av kanslichefen Anders Lindgren, 08-405 4777 och byråchefen Olof Simonsson, 08-405 4916.

Facklig företrädare för SACO är föredragandena Emilia Carlsten, 08-405 2966 och Andreas Leander, 08-405 4060. Facklig företrädare för ST är Anne Huhtinen, 08-405 2906.

Sista dag för ansökan är fredagen den 5 april 2019. Sänd den med e-post till ansokan@jk.se. Ange ärendenummer 1719-19-1.3.1.

Vi undanbeder oss att bli kontaktade av bemannings- eller rekryteringsföretag