Betänkandet Skärpta straff för flerfaldig brottslighet (SOU 2023:1)
(Departementets diarienummer Ju2023/00373)
I betänkandet görs en gedigen genomgång av skälen för och emot olika modeller för straffmätning vid flerfaldig brottslighet. Med den föreslagna kombinerade modellen kommer rättstillämparen ifrån dagens kritiserade system med en avtagande straffmätningskurva. Fortfarande kommer det dock i vissa fall att bli fråga om en kraftig reduktion. Den föreslagna modellen riskerar vidare att bli relativt svår att tillämpa, vilket får sägas framgå redan av förslagets sammanfattning på s. 285–286. Samtidigt är det ofrånkomligt att en reglering av detta slag måste bli detaljrik och i viss mån teknisk för att kunna fånga upp alla relevanta aspekter av straffmätningen och samtidigt borga för en enhetlig och förutsebar tillämpning. De avvägningar utredningen gjort och den detaljnivå som slutligen valts framstår som rimliga och väl genomtänkta.
Justitiekanslern ifrågasätter däremot behovet av och lämpligheten i att lagfästa de straffmätningsstationer som idag vanligen används av domstolarna. De skäl som anförs för en sådan lagreglering övertygar inte. De straffmätningsstationer som har utvecklats i praxis har förvisso bidragit till enhetlighet och förutsebarhet i rättstillämpningen. Det är ändå viktigt att behålla möjligheten till nyansering i det enskilda fallet, inte minst med hänsyn till att straffmätning inte är någon exakt vetenskap. På högre straffnivåer kan lagfästa stationer med stort intervall dessutom komma att motverka syftet att skärpa straffen för flerfaldig brottslighet, eftersom domstolen kan tveka inför att hamna på en högre nivå och i slutändan stanna vid en lägre nivå trots att ytterligare tre eller fyra månaders fängelse hade varit motiverat.
Justitiekanslern har inte några synpunkter på förslagen i övrigt.